PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti
ajankohtaisista asioista.
Seuraa liiton viestintää.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry:n ja Åland Postenin solmima uusi kaksikielinen yrityskohtainen työehtosopimus yhdenmukaistaa Åland Postenin työntekijöiden työehtoja lähemmäksi yleissitovan Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen (VLTES) säännöksiä. Sopimus tuo muutoksia yrityksen palkkajärjestelmään 1.5.2025 alkaen. Kenenkään palkka ei sopimuksen vuoksi laske.
PAU ja Åland Post ovat lisäksi aloittaneet neuvottelut vuoden 2026 palkankorotuksista. Neuvotteluiden on tarkoitus valmistua lähiviikkoina.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry ja Åland Post ovat neuvotelleet uudesta yrityskohtaisesta työehtosopimuksesta viime vuodesta lähtien. Uusi sopimus allekirjoitettiin huhtikuussa ja sitä noudatetaan pääsääntöisesti heti. Sopimus tehtiin kaksikielisenä ruotsiksi ja suomeksi. Uusi palkkajärjestelmä otetaan käyttöön 1.5.2025 alkaen ja rahakorvauksia koskevat pykälät 1.9.2025. Sopimus koskee sekä Åland Postenin että Axla Logisticsin työntekijöitä.
Åland Postenin työehtosopimus (Åland Post kollektivavtal) on voimassa 1.1.2025-31.10.2025. Lyhyttä sopimuskautta selittää Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen umpeutuminen 31.10.2025. Yhdenmukaisten työehtojen lisäksi tarkoituksena on seurata VLTES:en voimassaoloaikoja.
PAU ja Åland Post ovat aloittaneet neuvottelut vuoden 2026 palkankorotuksista. Neuvottelut on tarkoitus saada käytyä hyvissä ajoin ennen kesälomia. Samalla on tarkoitus sopia työehtosopimuksen jatkosta kaudeksi 1.11.2025-31.10.2026.
Merkittävin muutos Åland Postenin työehtoihin tapahtuu palkkarintamalla 1.5.2025 alkaen. Tuotannon työntekijöiden (palkkaliite A, esimerkiksi postinjakajat ja pakettilajittelijat) palkat määräytyvät jatkossa palkkataulukoiden ja kokemusvuosien perusteella. Palkkataulukko noudattaa Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen palkkoja. Kuljettajien (palkkaliite D) palkoissa seurataan Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ALT ry:n yleissitovaa kuorma-autoalan työehtosopimusta. Myös työehdoissa mukaillaan kuorma-autoalan ehtoja.
Tuotannon työntekijöiden ja kuljettajien palkat tarkistetaan uusia palkkataulukkoja vastaavaksi. Niillä työntekijöillä, joilla vanha palkka jää alle taulukkopalkan, palkka nostetaan työehtosopimusta vastaavalle tasolle 1.5.2025 alkaen.
Jos työntekijän vanha palkka ylittää uuden taulukkopalkan, muutetaan taulukkopalkan ylittävä palkanosa järjestelmälisäksi (systemtillägg). Järjestelmälisä on aina kiinteä euromäärä ja sitä maksetaan pääsääntöisesti niin pitkään kuin työsuhde on voimassa. Työntekijän kokonaispalkka ei siis laske uuden palkkataulukon tasolle, vaan jatkossa työntekijälle maksetaan normaali taulukkopalkka sekä henkilökohtainen järjestelmälisä. Jos työntekijä siirtyy samassa palkkataulukossa vaativampiin tehtäviin ja taulukkopalkka tämän johdosta nousisi, järjestelmälisä vähenee palkan nousua vastaavalla euromäärällä. Lisäksi PAU ja Åland Post ovat sopineet lomarahan käyttöönotosta sekä kustannusten kompensaatiosta työnantajalle, millä on vaikutusta järjestelmälisän suuruuteen. Kerromme tästä lisää alempana.
Sanomalehdenjakelussa (palkkaliite C) ei tapahdu merkittäviä muutoksia, vaan työtä tehdään edelleenkin suoritepalkalla.
Toimihenkilöiden (palkkaliite B) palkka muodostuu jatkossakin taulukkopalkasta ja henkilökohtaisesta palkanosasta. PAU ja Åland Post ovat pyrkineet tekemään henkilökohtaisen palkanosan määrittämiseen käytetystä suoritusarvioinnista selkeämpää ja läpinäkyvämpää. Uusi työehtosopimus ei muuta toimihenkilöiden palkkojen suuruutta.
Tuotannon työntekijöiden, kuljettajien ja sanomalehdenjakelun palkkataulukoihin tehdään 2,5 % yleiskorotus 1.5.2025 alkaen. Korotus mukailee sekä Viestinvälitys- ja logistiikka-alan että kuorma-autoalan työehtosopimusten vuoden 2025 korotuksia.
Toimihenkilöiden palkkoja korotetaan vuonna 2025 1,25 % työnantajan jakamana eränä.
Åland Postenissa lomarahat siirrettiin taulukkopalkkoihin 5 % suuruisina vuonna 2000. Uuden työehtosopimuksen myötä lomaraha otetaan uudestaan käyttöön. Ensimmäiset lomarahat maksetaan kesäkuussa 2025.
Lomarahan käyttöönotto tuo työnantajalle merkittäviä kustannuksia. PAU ja Åland Post ovat sopineet, että näitä kustannuksia kompensoidaan tulevina vuosina.
Tuotannon työntekijöiden ja kuljettajien tehtävissä maksettavaan järjestelmälisään voidaan tehdä vähennys enintään 5 %:iin saakka taulukkopalkkoihin tehtävien palkantarkistusten johdosta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tuotannossa ja kuljetuksessa yleinen palkankorotus syö järjestelmälisää aina 5 % saakka, mikäli järjestelmälisää näin paljon maksetaan. Vähennys tehdään vuodesta 2025 alkaen. Vähennys ei pienennä työntekijöiden palkkaa, vaan muuttaa taulukkopalkan ja järjestelmälisän välistä suhdetta kokonaispalkan sisällä.
Toimihenkilöiden palkkataulukot pysyvät samana, jolloin 5 % suuruinen lomaraha sisältyy palkkataulukoihin. Toimihenkilöille ei lasketa järjestelmälisää, vaan lomarahan palautuksen aiheuttamia kustannuksia kompensoidaan antamalla vuoden 2025 palkankorotukset 1,25 %:n suuruisena ja työnantajan jakamana eränä. PAU ja Åland Post ovat sopineet, että kompensaatiota jatketaan myös tulevaisuudessa. Muun muassa tästä syystä neuvottelut vuoden 2026 palkoista on jo käynnistetty.
Työehtosopimusneuvotteluissa huomattiin, että Åland Postenin ja Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimuksen erot ovat ennakoitua pienempiä. Uudessa työehtosopimuksessa on näin ollen paljon tuttua. Esimerkiksi vuosilomia, perhevapaita ja sairastumisia koskevat pykälät ovat olleet aiemminkin molemmissa työehtosopimuksissa samanlaiset. Myös työaikapankki pysyy sisällöltään pitkälti samanlaisena, vaikka työaikapankkia ja joustovapaita koskevat kirjaukset muuttuvat.
Merkittävin muutos lomarahan lisäksi on lisätyöstä 1.9.2025 alkaen maksettava lisätyökorvaus 20 %. Lisätyökorvaukseen ovat oikeutettuja ne osa-aikaiset työntekijät, joilla työsopimuksen tai työvuoroluettelon mukainen työaika ylittyy, mutta joilla tunnit eivät vielä riitä ylityökorvaukseen.
Kello 18.00-21.00 välisenä aikana maksettavan iltalisän määrä korotettiin 15 %:sta 20 %:iin. Kuljetustyössä iltalisää maksetaan klo 18.00-22.00 välisenä aikana 15 %:n suuruisena. Tämä noudattelee kuorma-autoalan työehtosopimuksen tasoa.
PAUlle tärkeänä parannuksena edunvalvonnan roolia on vahvistettu. Luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun tehtävistä on työehtosopimuksessa aiempaa tarkempia säännöksiä.
Muutamat rahakorvauksia koskevat pykälät on sovittu alkavaksi 1.9.2025 alkaen. Näitä ovat: 11 § 2 mom. (työhönsidonnaisuuslisä), 16 § 1-2 mom. (lisätyökorvaus) ja 11-13 mom. (vapaapäiväylityökorvaus), 17 § 1 (iltatyölisä) ja 3 mom. (yötyön jatkotunnit), 20 § 3 mom. (hälytysraha), 24 § 11-12 mom. (palkkaliite B:n sijaisuuslisä) ja 14 mom. (perehdyttämislisä), sekä 28 § 5 mom. (sairauslomalisä).
Jäsenet voivat olla matalalla kynnyksellä yhteydessä liiton toimistoon kaikissa työehtoihin, työehtosopimukseen ja palkkausjärjestelmään liittyvissä kysymyksissä. PAU tulee järjestämään jäsenilleen koulutusta uuden työehtosopimuksen sisällöstä. Koulutuksen ajankohdasta tiedotetaan myöhemmin.
Åland Post järjestää tänään ja huomenna työpaikoilla infotilaisuuden uudesta työehtosopimuksesta ja palkoista.
Uusi työehtosopimus löytyy täältä. Lisäämme painokuntoisen version sivuille sitten kun se valmistuu).
Veera Petman
Juristi