FIN / SWE / ENG
Yhteystiedot | Medialle
Kirjaudu palveluihin
Jäsensivut
Jäsenpalvelut

Ohjeita kirjautumiseen
Ongelmia kirjautumisessa?
  • Pau
    PAUn XXVII Liittokokous Yleistä Yhteystiedot Hallinto Ammattiosastot Säännöt Laskutustiedot Historia Rekisteri- ja tietosuojaseloste
  • Pau
    PAUn XXVII Liittokokous Yleistä Yhteystiedot Hallinto Ammattiosastot Säännöt Laskutustiedot Historia Rekisteri- ja tietosuojaseloste
  • Edunvalvonta
    Ongelmia työpaikalla? Työehtosopimukset Luottamusmiestoiminta Pääluottamusmiehet Työsuojelu Työsuojeluvaltuutetut Ryhmähenkivakuutus Työhyvinvointisäätiö Kansainvälisyys
  • Edunvalvonta
    Ongelmia työpaikalla? Työehtosopimukset Luottamusmiestoiminta Pääluottamusmiehet Työsuojelu Työsuojeluvaltuutetut Ryhmähenkivakuutus Työhyvinvointisäätiö Kansainvälisyys
  • Jäsenyys
    Suosittele jäsenyyttä-saat 20 euron lahjakortin Liity jäseneksi Miksi liittyä Jäsenedut Jäsenkortti Jäsenmaksut Itsetilittävä jäsen Jäsenmaksuvapautus Sähköinen jäsenpalvelu Tapahtumat Muista ilmoittaa jäsenmuutoksista Osastojen mökit
  • Jäsenyys
    Suosittele jäsenyyttä-saat 20 euron lahjakortin Liity jäseneksi Miksi liittyä Jäsenedut Jäsenkortti Jäsenmaksut Itsetilittävä jäsen Jäsenmaksuvapautus Sähköinen jäsenpalvelu Tapahtumat Muista ilmoittaa jäsenmuutoksista Osastojen mökit
  • Koulutus
    Ajankohtaista PAUn järjestökoulutus Kiljavan opiston järjestökoulutus PAUn sopimuskoulutus Kiljavan opiston sopimuskoulutus Edunvalvojien koulutuspäivät TSL:n kurssit Usein kysyttyä Näin perut ilmoittautumisesi Matkalaskulomake
  • Koulutus
    Ajankohtaista PAUn järjestökoulutus Kiljavan opiston järjestökoulutus PAUn sopimuskoulutus Kiljavan opiston sopimuskoulutus Edunvalvojien koulutuspäivät TSL:n kurssit Usein kysyttyä Näin perut ilmoittautumisesi Matkalaskulomake
  • Viestintä
    Medialle Ajankohtaista Blogit Reitti Julkaisut ja materiaalit Logot ja graafinen ohje Postitoiminta
  • Viestintä
    Medialle Ajankohtaista Blogit Reitti Julkaisut ja materiaalit Logot ja graafinen ohje Postitoiminta
  • Joukkuevoimalaji

PAU viestii ja uutisoi aktiivisesti

ajankohtaisista asioista.

Seuraa liiton viestintää. 

Voiko Posti olla vihreä?

13.11.2018

Hiilineutraali. Termi nostaa helposti ympäristöalan ammattilaisten ja asiantuntijoiden niskakarvat pystyyn. Lähes aina, kun termiä käytetään markkinatalouden yhteydessä, kyseessä on pelkkä silmänkääntötemppu. Postikin mainostaa 100% hiilineutraaleja tuotteita. Tosiasiallisesti markkinatalous ei ole hiilineutraalia, mutta se voi kompensoida aiheuttamiaan ympäristöhaittoja päästömaksuilla. Hiilineutraali paradoksi.

Posti Green, ympäristösertifikaatti ja ympäristöohjelma. Voiko kuljetus- ja logistiikka-alan yritys olla oikeasti ympäristövastuullinen? Ympäristöalan perustutkinnon ja ympäristönhuollon ammattitutkinnon Maaseutuopistossa, sekä ympäristötieteiden perusopintoja yliopistossa suorittaneena suhtautumiseni Postin vihreyteen on vuosia ollut kriittinen. Kuljetus luo työpaikkoja sekä kasvua, samalla se kuitenkin aiheuttaa haitallisia ympäristövaikutuksia. Koulutustaustani vaatii ympäristövaikutusten minimoimista, mutta työni edunvalvojana taas on huolehtia työpaikkojen säilymisestä. Miten siis ratkaista paradoksi?

Työskennellessäni opintojen aikana Turun kaupungin ympäristönsuojelutoimessa, huomio kiinnittyi ympäristötarkastusten yhteydessä siihen, että yritysten koko määritteli usein ympäristöohjelman tason. Välinpitämättömyys oli onneksi poikkeuksellista, mutta pienemmillä yrityksillä ei yksinkertaisesti ollut tietoa velvollisuuksista ympäristölainsäädännön tai kunnan ympäristönsuojelumääräysten suhteen. Ihmiset kaipasivat selviä ohjeita siitä, miten toimia vastuullisesti. Ympäristötietoisuus kasvoi sitä suuremmaksi, mitä suurempi yritys. Tässä on Postinkin vahvuus, valtava yritys pystyy halutessaan olemaan myös vahva ympäristövastuun kantaja.

Fakta, kuljetus lisääntyy mm. kasvavan verkkokaupan, etätyön ja ikääntyvän väestön myötä. Palvelut viedään ihmisten luo yhä useammin, ja mitä useampi kuljettaja, sitä enemmän ilmastopäästöjä. Mitä vähemmän kuljettajia, sitä vähemmän ristiin ajamista. Suuren yrityksen hoitaessa suuren osan kuljetuksesta, haitat muodostuvat mahdollisimman pieneksi, mikäli yritys vain kantaa vastuunsa. Hiilineutraaliksi ei päästä, mutta kehittämällä edelleen ympäristöohjelmaa, Posti voi olla sekä suurin, että ympäristövastuullisin kuljetusyritys.

Työtä on vielä paljon. Koko henkilöstön sitouttaminen ympäristövastuulliseen kulttuuriin ei tapahdu vuodessa, eikä edes kymmenessä. Merkittävin este on luonnollisesti omistajapolitiikka, halutaanko voittoa hinnalla millä hyvänsä, vai toimimmeko vastuullisesti? Kilpailuttaminen väkisin ja valtionyhtiön toimintaedellytysten suunnitelmallinen heikentäminen luovat samalla päästöjä lisäävän toimintaympäristön. Suurin asennemuutos tarvitaan siis omistajaportaassa, ehkä jopa poliittisessa ilmapiirissä. Ympäristön ja Postin tilanteesta huolestuneena tämä kelpaisi minulle.

Tommi Tienpää, pääluottamusmies
Turku, saaristo, Vakka-Suomi ja Liedon lajittelukeskus 20 - 23

Edelliset kirjoitukset


Tanskan Posti lopettaa kirjejakelun

3.4.2025 - Heidi Nieminen


Muutosneuvottelut vaikuttavat koko työyhteisöön

28.3.2025 - Eija Heikkilä


Opi kohtaamaan narsismi

27.2.2025 - Marko Koivumäki


Yksi kaikkien puolesta

5.2.2025 - Heidi Nieminen


Ensi vuosi on liittokokousvuosi

4.12.2024 - Jarmo Tuominen

1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 26


Yhteystiedot

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry.
John Stenbergin ranta 6,
00530 Helsinki
Puh: (09) 613 116

Puhelinvaihde avoinna
ma-pe klo 8.30-16.00
(1.6.-31.8. klo 8.30-15.00)

Sähköposti:
etunimi.sukunimi@pau.fi

Sosiaalinen Media
Facebook
Instagram
Twitter
Etsitkö näitä?

> Työehtosopimukset
> Pääluottamusmiehet
> Työsuojeluvaltuutetut
> Jäsenedut
> Työttömyysturva